Vervolg van de route 62

27 november 2018 - Wildernis, Zuid-Afrika

Vandaag bewolk met af en toe een bui 20 gr. Vanochtend, een echt engels ontbijt, gebakken ei, spek, worstje, tomaat, uien en champignons. Mijn maken ze er niet blij mee. Spek en een gebakken eitje vindt ik genoeg op een geroosterd broodje. Toen in de auto richting Oudtshoorn.  Onderweg weg hebben wij in de verte giraffen gezien. Goed dat ze van die lange nekken hebben anders hadden wij ze niet gezien. In Oudtshoorn stopt de route 62. Daar wij vorig jaar al in Oudtshoorn zijn geweest zijn wij er doorheen gereden en toen de tomtom in gesteld richting Prince Albert. Wij dachten dat wij de weg via de Swartberg Pass hadden, maar het bleek echter de alternatieve route van de Swartberg Pass te zijn. Deze was geasfalteerd, maar deze bergpass was toch wel heel imponeren en weer prachtig. Toen wij zowat bij Prince Albert waren zagen wij het bord Swartberg Pass. Wij zeiden, die nemen wij op de terugweg. In Prince Albert geluncht en wat rond gelopen, het is een oude plaats met veel monumentale huizen. En toen op weg naar de echte Swartberg Pass,  voor dat wij bij die afslag waren werden wij nog opgehouden door een over stekende schildpad die niet van plan was een stapje harder te lopen. Toen de Swartberg Pass op, in het begin was het spectaculair, smalpad en hoge wanden, met 2300 bochten. Alleen na een kilometer of 2 begon het te regenen en werd het mistig dus wij hebben geen mooie vergezichten of  vallei's gezien, dat was wel jammer,  maar wij hebben hem gereden. Na de pass hebben wij koffie gedronken bij " Kobus se gat" . Het was een heel leuk tentje, of eigenlijk een oude boerderij, waar de stallen een restaurant was, alleen niet zo modern. Tussen Oudtshoorn en George heeft op 29 oktober dit jaar in de bergen en vallei een flinke brand gewoed waardoor 16000ha is verbrand. Wat een naar gezicht. Zonde van zo'n mooi natuurgebied. Door de regen van vanmiddag ontstonden in de bergen allemaal watervallen. Bij veel huizen en in de straten staan bomen met paarse bloemen en voor de gene die mijn een beetje kent, weet dat ik weg ben van paars. Dus ik zei tegen Chris zullen wij een stekje meenemen voor in de voortuin. Chris moest alleen maar lachen, daar heb je Son weer met haar paars. Vanavond heerlijk uit eten geweest in Wilderness en hier Zuid-Afrika's  brood met kruidenboter gegeten.  Hier krijg je warm Zuid-Afrika brood, een bakje boteren en  een door de midden gesneden knoflook die in de oven heeft gelegen, waardoor de knoflook zacht wordt. De zachte knoflook en de boter smeer je op je brood. Heerlijk,  je likt je vingers er bij af.

1. Marieke:
    27 november 2018
    Leuk dus inderdaad de Swartbergpass!! Jammer van het weer en de uitzichten. Maar ik heb destijds ook in die omgeving de 'turtle security' uit gehangen, haha. Overstekend langzaam wild ;)
  2. Miranda:
    27 november 2018
    Weer mooi geschreven! Die bomen met paarse bloemen zijn dat de Jacarandas? Veel plezier verder!
  3. Mam:
    28 november 2018
    Prachtig jammer geen stekje son
  4. Margreet:
    28 november 2018
    Het is maar goed dat jij niet dik kan worden van al die vette ontbijtjes ,en die gekke apen Sonja .