De walviskust route

25 november 2018 - Hermanus, Zuid-Afrika

Vandaag half bewolkt 25gr. Gisteren vergeten maar toen was het zonnig 27gr. Na redelijk geslapen te hebben  (ik lag nogal te hoesten, kreeg ik door vanochtend) kregen wij een goed onbijt en gingen wij op pad om de walviskust route weer te vervolgen. De eerste plek die wij aandeden was Stanford, hier was een motor treffen, het leek wel wat op het Harley treffen in Petten. Alleen hier waren alle motors vol gehangen met vooral knuffels die afgegeven werd en in karren geladen, voor de minder bedeelden kinderen. Het was leuk om even over dat terein heen te lopen en de motorrijders kwamen niet om van de honger want er stonden eettentjes genoeg. Net als overal de bierflesje hoorde je hier ook rinkelen. Daarna doorgereden naar Gansbaai. Hier was niet veel te beleven, wat misschien ook kwam omdat het zondag was. Ze hadden wel een leuke haven. Onderweg kom je telkens een bord met een walvis erop tegen die aangeeft dat je af moet slaan. Als je dat dan volgt kom je op een walvis spotplek. Zo kwam wij in Fransbaai. Geen walvis gezien, maar wel een zee van heel mooi turquoase kleurig water en mooi zandduinen. Om bij L' Agulhas te bereiken(onze volgende stop) moesten wij ruim 50km over een zandweg hobbelweg rijden.  Wij hadden een witte auto, nu is hij oranje. Aan gekomen in L' Agulhas, het zuidelijkste puntje van Zuid-Afrika, waar de koude Atlantische oceaan samen komt met de warme Indische Oceaan. Men zegt dat de oceanen bij de Kaap de goede hoop samen komt maar dat is alleen voor de toerisme. Hier in L' Agulhas het 1ste vingerhoedje van deze vakantie gescoord. In Struisbaai hebben wij geluncht, Afrikaans brood dat geroosterd is met kaas en tomaat,erg lekker . Op de terug weg naar Hermanus nog naar het  plaatsje Elim geweest.  Volgens Internet en de boeken een oud dorpje met witte huisjes met rieten daken. Dit klopte wel maar wat een armoedig dorpje de meeste huisje vielen zowat van ellende in elkaar. Omdat het op Internet en in de boeken zo wordt aangeprezen dat je daar toch echt langs moet gaan, viel het ons erg tegen. Onze Bica heeft een beter onderkomen. Het was weer een mooie dag,  ondanks dat er soms wat tegen viel. Maar ja,  je kan niet altijd 6 gooien.

1. Marieke:
    26 november 2018
    Jammer, geen walvissen! Hopelijk vandaag meer geluk met spotten. Stefan en ik hebben ze in De Hoop Nature Reserve wel gezien, amper volk in dat natuurgebied toen. Maar jullie gaan misschien nog wel een boottocht doen?? Veel plezier!
  2. Mam:
    26 november 2018
    jammer dat het tegen viel maar ook hier hielden ze zondag moet je maar denken