Naar Graaff Reinet

13 oktober 2017 - Graaff-Reinet, Zuid-Afrika

Graaff Reinet zonnig 24gr

Na weer een heerlijk ontbijt, zijn wij in de auto gestapt om nog meer het binnenland in te trekken. De eerste 5km begon al weer goed,  wij hadden weer een weg met, nemen wij die kuil links of dat gat rechts. Wij zeiden al niet te hopen dat wij zulke wegen de hele rit krijgen. Gelukkig ging na die  5km de weg over in asfalt en is dit de hele weg ook zo gebleven.  Het eerste gedeelte kwamen wij alleen maar fruit teelers tegen van citrusvrucht, en was alles mooi groen. Na een berg te hebben over gestoken werd de natuur droog en door. Hele gebieden met zand en vooral cactussen.  Ondanks de dorheid hadden wij wel mooie vergezichten met bergen op de achtergrond en was het weer een mooie auto rit. Graaff Reinet is een oude stad met veel monumenten die voornamelijk uit de Kaaps-Hollandse tijd stammen.  Graaff Reinet is gesticht in 1786 door de Verenigde Oostindische Compagnie en dat is ook nog te zien in de stad. Echt een mooie stad met zijn oude gebouwen.  In Zuid-Afrika staat bij elke parkeerplaats donkere mannen die voor een klein bedrag je auto in de gaten houden., zo ook vandaag. Wij parkeerde onze auto langs de kant van de weg en er kwam gelijk een mannetje aan lopen dat hij op onze auto zou letten. Toen zei hij tegen Chris,  "uw auto is wel erg vies". Dat klopte, de auto was vooral aan de onderkant helemaal oranje van de zandwegen in het Addo Elephant park en onze oranje gaten en kuilen wegen. Die man vroeg aan Chris of hij de auto mocht wassen. Chris vroeg wat gaat dat kosten?  Net wat u wil geven meneer.  Chris zei prima,  was hem maar.  Terwijl wij zaten te lunchen,  waren 2 mannen onze auto midden in de stad, op straat aan een drukke weg aan het wassen.  Het was zo'n mooi gezicht, want wij konden het zo zien vanaf het terras. Toen wij terug kwam was de auto weer helemaal schoon en glom weer.  Wij gaven de mannen 100 rand (6 euro). Ze waren zo dankbaar, ze bleven maar dank u wel zeggen en buigen.

1. Marieke:
    14 oktober 2017
    Mooi verhaal en toch leuk, een schone auto!
  2. Desiree:
    Enig. Neem mee die kerel. Kan hij mijn auto ook wassen 😂
  3. Margreet:
    14 oktober 2017
    Wat weer een leuk verhaal ,ja ik vind dat je die man maar mee moet nemen hier in de kop van NH zijn ze de kool etc aan het binnen halen nou dan weet je het wel .Als ik mijn auto moet laten wassen ben je meer kwijt.Maar wat fijn dat jullie genieten ,de tijd schiet al weer op .
  4. Bantema:
    14 oktober 2017
    Ook naar de valley of desolation geweest? Om de prachtige zonsondergang te bewonderen? Is bij Graaf Reinet. Heel mooi. Prinses Irene heeft ook haar landgoed bij Reinet. Jouw verhalen geven mij weer een vakantie gevoel
  5. Ingrid Mangelsdorf:
    15 oktober 2017
    Weer leuk beschreven Sonja, wat een mooie reis maken jullie. Het begint wel te kriebelen om dat zelf ook te beleven, jammer dat het zo duur is.