Naar Bloemfontein

15 oktober 2017 - Blokzijl, Nederland

Bloemfontein zonnig 26gr

Vandaag mochten wij uit slapen want wij waren de enige gast voor het ontbijt en mochten aangeven hoe laat wij wilden ontbijten. Wij hebben de afgelopen 2 weken steeds om half 9 ontbeten en vanochtend omdat het zondag was mochten wij wat langer blijven liggen en hadden om 9 uur ontbijt. Na het ontbijt gingen wij richting Bloemfontein waar wij nog 5 dagen gaan verblijven en in het teken staan van de vogeltjes. De rit naar Bloemfontein was niet zo spectaculair als de dagen er voor. Want je bent nu in het binnenland waar wat heuvels zijn en weinig afwisselende uitzichten. Alles is door met hier en daar een groene boom of struik. Onderweg kom je lang riviertjes  en beekjes die helemaal droog staan. Van vorig jaar weten we nog dat er toen wij er waren er een schaarste aan water was. Het enige wat wij vandaag aan dieren zijn tegen gekomen zijn koeien, schapen en paarden, waar die van leven is ons een raadsel, zo droog en dor is het. Op een gegeven moment hadden wij wel trek in een bakkie koffie. Wij de snelweg af een dorpje in maar er was geen koffie tentje open en erg rustig op straat,  alleen bij de kerk was het druk met auto's. Dus helaas voor ons geen koffie. Aan gekomen in Bloemfontein reden wij zo naar het huis van Kiepie en Dirkie en het was of we niet weggeweest waren. Het voelde zo wat als thuis komen. Na eerst een bakkie koffie gedaan te hebben,  ging zoals gebruikelijk in Zuid-Afrika de braai aan en dat was weer baie lekker. Wij waren nog maar net binnen en er werd al gevraagd of wij nog was hadden want dan kon de bedienden dit morgenochtend vroeg gelijk wassen. De meeste mensen kom terug van vakantie met een koffer vol wasgoed,  wij dus niet :-)