Vogels halen

7 december 2017 - Petten, Nederland

Aan het einde van onze reis door Zuid Afrika in Oktober konden wij onze vogels waar de reis om was te doen niet mee terugnemen naar Nederland daar de quarantaine waar de vogels verbleven een ziekte was ontdekt bij een andere vogel en de quarantaine ging voor 45 dagen dicht en wij terug naar Nederland zonder vogels.Op 22 november is Chris weer in het vliegtuig gestapt richting Zuid Afrika om de vogels op te halen. 18 november hadden wij doorgekregen dat de quarantaine weer open mocht, maar alle vogels moesten nog wel getest worden. Chris ging toch al heen met de fingers crossed dat de vogels op tijd vrijgegeven zouden worden. Want de uitvoervergunning liep tot 1 december en hierna mochten de vogels niet meer het land uit en zouden wij de hele papierwinkel/molen weer moeten doorlopen. Chris verbleef de week dat hij in Zuid Afrika was bij onze kennissen in Bloemfontein. Hij wilde eerst op donderdag heen en de zaterdag terug, maar de vliegtickets voor een verblijf minder dan een week was ruim het dubbele qua prijs dan dat je na 7 dagen weer terug vloog. Dan is de keuze snel gemaakt. En de vraag waarom ging jij alleen? Ik zag het niet zitten om binnen een week 2x 11 uur in een vliegtuig te zitten, want zoals jullie weten is vliegen niet echt mijn hobby. Het was ook maar goed dat ik niet mee was, want de binnenlandse vlucht van Johannesburg naar Bloemfontein ging met een vliegtuigje waar 24 mensen in konden en volgens Chris was het een uur lang net of je in een hobbelende geit zat. Vanuit Bloemfontein is Chris samen met Kiepie naar Upington geweest 650 km verder op naar een andere vogelkweker. Daar verbleven ze in een luxe B&B. 26 november vierde Chris in Bloemfontein zijn verjaardag en is samen met Kiepie en Dirkie uit eten geweest. 28 november kreeg Chris te horen dat alles goed was met onze vogels en dat ze vrijgegeven waren en de volgende dag met Chris mee konden in het Vliegtuig naar Nederland. Het vliegtuig landen donderdagochtend 30 november een half uur eerder dan gepland om 09.45 uur, dan denk je lekker dat scheelt weer. Maar helaas ze hebben nog ongeveer 3 kwartier in het vliegtuig gezeten omdat er geen gate vrij was. Na door de douane heen geweest te zijn op naar het dierenhotel op Schiphol Oost. Hier komen alle dieren aan, die weg gaan met het vliegtuig of aan komen met het vliegtuig. Voor Chris begon hier het wachten, want de douane gaan alle papieren controleren en de dierenarts komt nog langs. Vorig jaar hebben wij daar 5 uur gezeten en toen werd er gezegd dat we geluk hadden dat het weekend was, want dan was er minder personeel en waren ze niet zo streng. Dus Chris was helemaal ingesteld op een lange wachttijd. Maar wat schetst zijn verbazing om 13.00 uur had hij alle papieren met stempels terug en de vogel kisten met 5 vogels in de hand. De vogels zitten nu bij ons in de voliere en kunnen gaan wennen aan het Nederlandse klimaat.

1. Corry:
    7 december 2017
    Dus alles is nu voor elkaar de vogels
    fladdere waar ze werden verwacht succes er mee
  2. Bantema:
    7 december 2017
    Wat leuk. Veel plezier van en met die beessies