De terug reis

22 oktober 2016 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Vrijdag aan het eind van de middag namen wij afscheid van Kiepie en Dirkie om vanaf het vliegveld Bloemfontein, via Johannesburg naar Amsterdam te vliegen. Iedereen die wij in Zuid Afrika spraken en hoorde wat onze vliegtijden waren vonden  het heel riskant dat wij zo weinig tijd voor het overstappen hadden (2 uur en 45 minuten) dat leek ons toch wel voldoende en vonden hun reactie maar vreemd. Op het vliegveld in Bloemfontein onze huurauto ingeleverd en toen in checken, daar wij onze terugvlucht via KLM hadden geboekt en dan wel van Bloemfontein naar Johannesburg vlogen met Zuid Afrika expres konden onze koffer wel gelijk gelabeld worden voor Amsterdam, zodat wij in Johannesburg ons geen zorgen hoefde maken over onze koffers. Met een half uur vertraging vlogen wij met een nog kleiner vliegtuig en dat we een week terug naar Bloemfontein vlogen. Dit hield in nog meer lawaai en nog wiebeliger. Ik zat een uur met klamme handen. Op het vliegveld van Johannesburg werden wij met een shuttlebus naar de aankomsthal gebracht, dachten wij. Maar met 50 mensen stonden wij als haringen in een ton in de shuttlebus maar er was geen chauffeur te bekennen, deze zou er toch in de buurt moeten zijn, want de bus was niet alleen komen aan rijden. Na 20 minuten kwam eindelijk de chauffeur aan lopen, hij stond verderop even met het grondpersoneel ( die de koffers uit de vliegtuigen halen) te kletsen. Als dit altijd zo gaat, snappen wij de reactie van de Zuid Afrikanen over de tijd die wij hadden voor het overstappen. Wij hadden gelukkig nog tijd genoeg en liepen naar de hal waar wij door de douane heen moesten, op eens zag ik in mijn ooghoek een koffer op de bagageband liggen die wel heel veel op onze koffer leek, Chris zei, nee dat kan niet die wordt gelijk overgeladen op het KLM toestel. Toch voor de zekerheid even dichtbij de bagageband kijken of het toch niet onze koffer was. En ja hoor het was 1 van onze koffers, nog een tijdje gewacht of misschien de andere koffer ook nog kwam, maar die kwam niet. Dus toen toch maar langs de incheck balie terwijl wij al een instapkaart hadden. Nu snap ik wel dat er heel wat koffers kwijt raken of veel later op het juiste vliegveld komen. De vlucht van Johannesburg-Amsterdam ging vlekkeloos, na het opstijgen een oxazepam genomen en heb toch wel een uur of 5 geslapen. Op Schiphol nog ruim een half uur in de rij gestaan om door de douane te komen. En toen naar Schiphol oost, naar het dierenhotel om de vogels op te halen, waarvoor wij deze fantastische reis hebben gemaakt. Daar hebben wij nog ruim 4 uur moeten wachten tot alle papieren rond waren en de vogels vrij waren gegeven. Maar wat hebben wij een geweldige vakantie gehad in Zuid Afrika, een super mooi land en zeer vriendelijke mensen. Ben je ooit in de gelegenheid, het is een aanrader om dit land te bezoeken. Wij hebben maar een heel klein stukje van Zuid Afrika gezien, maar wij gaan zeker nog een keer terug om meer te zien.

1. Corina:
    22 oktober 2016
    Welkom thuis lieverds
  2. Maaike:
    22 oktober 2016
    Welkom thuis!
  3. Mam:
    23 oktober 2016
    fijn dat jullie weer gezo'nd thuis zijn heb van jullie verhalen genoten nu nagenieten